בתחילת הפרשה יוסף מתוודע אל אחיו ופונה אליהם במילים :"אני יוסף אחיכם".

בשלוש המילים האלה יוסף מבטא שני ערכים הנראים סותרים. מצד אחד : "אני יוסף". נשארתי כפי שהייתי. המאורעות הקשים לא שינו את אופיי הבסיסי.(יוסף בגימטריה  6 פעמים שם הוויה, ו 6 רומז למידת היסוד, מידתו של יוסף) . מצד שני אני אחיכם. העמידה על ערכיי המיוחדים לא מרחיקה אותי מכם.

דווקא היכולת של יוסף לשמור ייחודו בתנאים לא תנאים, ולגדול דווקא מתוכם, גורמת לו להרגיש בטוח בעצמו ולא לחשוש עוד מהשפעה של האחים שתזיז אותו מתכונותיו היסודיות.

אחת הבעיות בזוגיות שמאפיינת בעיקר גברים היא "אי קבלת השפעה". הכוונה למצב בו אין נכונות להקשיב לצד השני, לדעותיו ולצרכיו, וגם להגיע בסוף לפשרה, שמאזנת את הצרכים של שני הצדדים.

אדם שמתנהג כך אינו בהכרח אדם רע. בדרך כלל מדובר בחשש שלו, שאם הוא ייפתח, ויצעד כברת דרך לעבר בן/בת הזוג ,אישיותו תירמס לגמרי.

לחשש כזה יש בדרך כלל נגיעות מהעבר. למשל ניסיון מר עם אימא שתלטנית עלול לגרום חשש בחיי הנישואין שאם הבעל רק יקבל אפילו חלקית את דברי אשתו ויתפשר אתה, היא תהפוך להיות שתלטנית כמו אימא שלו. מנקודת המבט שלו זה באמת נראה די מפחיד לקבל "אימא שתלטנית פרק ב' ".

שבעתיים גובר החשש הזה בגלל עליית מעמד האישה בדור האחרון. יש לא מעט גברים שלא יודעים איך "לבלוע" את העניין הזה.

במקרים כאלה חשוב לעשות בירור מניין הפחד נובע והאם הוא אמתי או מדומיין.ההכרה וההבנה של השורשים לפחד, מקלה על ההתמודדות אתו. בחינה מחודשת של המציאות תלמד אותנו בדרך כלל שהחשש מוגזם ומופרז.

בנוסף, כמו אצל יוסף חיוני להבין, שקירבה ,אחווה ואהבה אינם וויתור על עצמיותך. גם כשיש אהבה עזה מותר וצריך לומר לא. כל אחד מבני הזוג שומר על הדברים שחיוניים לו, ובו בזמן מסייע לשני לשמור על אלו החיוניים לו.

רק מתוך שמירה על ייחודיות והסרת פחדים לא רציונאליים אפשר לבנות זוגיות בריאה.