יעוץ יכול לעבוד בשני כיוונים שונים. הראשון הוא ניסיון לעבוד עם כל אחד מכם בפני עצמו, וההנחה היא שעם ההתקדמות של כל אחד, יהיה שיפור גם בזוגיות.

הכיוון השני מתחיל בזוגיות. ההנחה כאן היא שמתוך זוגיות טובה, ישתפר גם המצב של כל אחד בפני עצמו.

העבודה עם הזוג תלויה בנקודת המבט של המטפל. בדרך כלל יש הבדל בנקודה זו בין פסיכולוגים למטפלים זוגיים. הפסיכולוג יעבוד על השינוי של כל אחד בפני עצמו והמטפל

יעבוד על הקשרים ביניכם ועל איך אתם מתפקדים בתור זוג.

לכיוון הראשון של העבודה על כל אחד בנפרד יש הרבה חסרונות.

  1. כל אחד מתקדם לכיוון אחר בלי קשר לתהליך שבן הזוג שלו עובר. לפעמים במקום להקטין את הפער ביניכם, הפער רק הולך וגדל ואתם מרגישים שאתם מתרחקים זה מזה במקום להתקרב.
  2. עבודה על כל אחד לחוד לא לוקחת בחשבון את ההשפעה שיש לכל אחד על החיים של השני. אף אחד לא חי בחלל ריק. ההתנהגות או המחשבות שלך נובעים במידה מסוימת ממה שמתרחש אצל בן הזוג שלך.
  3. בעבודה על הזוגיות אפשר לרתום את בן הזוג לעזרה גם בהתמודדות מול קשיים אישיים. אין אדם בעולם (כולל ההורים) שיש להם השפעה על אדם בוגר כמו שיש לבן הזוג.
  4. יחסים עכורים בבית גורמים להחלשת הכוחות של האדם. מניין ישאב אדם כוח לעבוד על האישיות שלו, כשהבית שלו בוער?

אשתף כאן במקרה של זוג שהגיע אליי אחרי שהיו אצל פסיכולוג.

אצל הבעל התעוררו ספקות לגבי הבחירה שבחר. אצל האישה היתה תחושה פנימית עמוקה שהבעל לא מעריך אותה כפי שהיא. הם הגיעו לפסיכולוג שניסה לעבוד איתם באופן פרטני. כתוצאה מהטיפול הזה גדל המרחק ביניהם וכתוצאה מכך האישה החלה בקשר מחוץ לנישואין עם חבר מהעבודה. הבעל גילה את הקשר והנישואין עמדו בפני פירוק.

הם הגיעו אלי, חצי פסיעה לפני גירושין. לאחר בירור על מערכת היחסים ביניהם התברר שהיא ניסתה להתנהג כל הזמן באופן לא טבעי, כדי שבעלה יאהב אותה, ובתוכה קינן כל הזמן החשש שבעלה לא אוהב אותה כפי שהיא. לכן היא "ירדה" על בעלה במהלך הנישואין ,והציקה לו רבות עד שהגיעה לסף בגידה. המטרה שאף היא לא הייתה מודעת לה הייתה לבחון עד כמה בעלה אכן אוהב אותה.

הבחינה הלא מודעת הזאת כמעט עלתה לה בחיי הנישואין. הפתרון שהגענו אליו יחד הוא שהיא תתחיל להתנהג בצורה הכי טבעית שהיא יכולה. עבדנו על כך כמה מפגשים. במקביל, בעלה הבין שההליכה עם מישהו אחר אינה נובעת מזלזול בו או מחוסר אהבה אלא להיפך. מערכת הנישואין נרגעה מאד ועד היום הם חיים באושר ועושר.

הניסיון לטפל בכל אחד כפרט כשל כאן בגדול. לעומת זאת ההבנה של המערכת הזוגית פתרה את הבעיה באופן חלק ואלגנטי.